Polerowanie samodzielne

Wstęp

Podstawową cechą korekty lakieru jest usunięcie wierzchniej jego warstwy, które z biegiem czasu ulega utlenianiu i porysowaniu. W trakcie tego zabiegu powierzchnia zostaje doprowadzona do gładkości i świetnego połysku. Trzeba jednak pamiętać, że jest to zabieg inwazyjny i wykonywany przez osoby kompletnie zielone w temacie detailingu może spowodować więcej szkód niż pożytku. Każdy kto planuje wykonać ten zabieg w swoim garażu musi liczyć się z tym ryzykiem. Do wyboru zawsze są dwie techniki – polerowanie ręczne, które jest mało inwazyjne i polerowanie przy pomocy maszyny polerskiej. Trzeba także wziąć pod uwagę konieczność zakupu kilku rzeczy. Najlepiej wykorzystać do tego sklep z kosmetykami samochodowymi. Bardzo istotny jest odpowiedni dobór środków polerskich w zależności od auta, które będziemy polerować. Im auto ma twardszy lakier, tym bardziej ostry powinien być pad lub tarcza. Do twardych lakierów zalicza się stare Mercedesy i BMW, a do najbardziej miękkich i cienko malowanych auta japońskie i koreańskie – nowe i stare. Jeśli w przeszłości wykonywane były poprawki lakiernicze to trzeba z góry założyć, że nałożony został lakier miękki. Przed pracami trzeba lakier zmierzyć miernikiem, co pozwoli na określenie tego, ile lakieru w rzeczywistości zostało. Jeśli jest go mniej niż 80 mikronów to prace należy wykonywać z olbrzymią ostrożnością.

Przygotowania i polerowanie

Po pierwsze, dokładne umycie auta i pozbycie się wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń stałych (np. przy użyciu glinki). Po drugie, zabezpieczenie elementów, które nie będą polerowane. Najlepiej okleić taśmą. Pod pad polerski należy nałożyć malutką ilość pasty, tak aby nie rozchlapywała się na boki i nie wchodziła w elementy blacharskie, ponieważ późniejsze jej usunięcie będzie szalenie trudne. Trzeba skupić się na jednym elemencie ale nie należy go przegrzać – sprawdzisz to dotykiem. Przy użyciu lampy warsztatowej można po polerowaniu i oczyszczeniu elementu sprawdzić, czy nie ma hologramów. Jeśli są, konieczna będzie korekta. Polerowanie zakończyć należy nakładając pastę wygładzającą lakier aplikując ją maszyną polerską z bardzo miękkim padem. Po polerowaniu bardzo ważne jest także nawoskowanie lakieru lub nałożenie powłoki ochronnej. Do polecanych powłok ochronnych zdecydowanie zalicza się zabezpieczenie ceramiczne samochodu. W zależności od tego, jaką opcję wybierzemy, możemy zabezpieczyć nie tylko lakier samochodowy ale także inne elementy pojazdu na okres nawet do pięciu lat. To zdecydowanie świetne rozwiązanie zarówno dla samochodów, które dopiero co wyjechały z salonu samochodowego, jak również i dla pojazdów, które już od paru lat znoszą trudy polskich dróg. W tym przypadku przed zabezpieczeniem należy wykonać stosowną polerkę lakieru.